دسته‌بندی نشده

كاميون‌ها و متوسط مصرف سوخت

بازدیدها

کامیونها ماشین آلات پرکاربردی هستند که در اغلب جوامع کم رنگ دیده می شوند و دولتها برای آنها اهمیت چندانی قائل نیستند. کامیونها همانند رگ های بدن انسان در تجارت کشورها نقش پرکاربردی ایفا می کنندو دولتهایی که به سمت پیشرفت و توسعه قدم می گذارند غیرممکن است به نوسازی این ناوگان نیاندیشند.                                                                                                                                                   

تقسیم بندی کامیونها

کامیونها را می توان بر اساس موارد مهم به دسته های زیر تقسیم بندی نمود:

  1. قدرت موتور
  2. ظرفیت حمل بار کامیون
  3. نوع چرخ ها
  4. اتصال تراکتور و بارکش
  5. روش تخلیه بار
  6. قابلیت استفاده در انواع جاده ها
  7. تعداد دیفرانسیل

 تقسیم بندی  کامیونها براساس محورو وزن :

الف:کامیونهای جاده رو (Highway trucks)

این ماشین آلات برای حمل بار در جاده ها مناسب بوده و دو ویژگی مهم یعنی انعطاف پذیری و قدرت مانور بالای آنها،مناسب برای جاده ها می باشد.برای اینکه این ماشین آلات سنگین بتوانند در جاده ها حرکت کنند می بایستی عرضی کمتر از 6/2 متر و ارتفاعی کمتر از 5/4 متر و طولی بین 10 تا 12 متر داشته و قدرت این کامیونها معمولا تا 420 اسب بخار می باشد.

ب:کامیونهای غیر جاده ای( Off-Highway trucks)

کامیونها بر خلاف کامیونهای جاده ای دارای ابعاد بزرگتر و قدرت بیشتری می باشند به این کامیونها دامپتراک نیز می گویند. از اینگونه ماشین آلات برای حمل خاک و سنگ در روی زمین های ناصاف و غیرهموار طراحی شده اند . این ماشین آلات قدرتی بین 350 تا 3227 اسب بخار داشته و سرعتی کمتر از 70 کیلومتر بر ساعت دارند. از این ماشین آلات معمولا در معادن و ساخت سدها و موج شکن ها استفاده می کنند.با تقسیم بندی کامیونها به دو دسته جاده ای و غیر جاده ای متوجه می شوید که چه نوع موتوری مناسب برای این نوع از ماشین آلات می باشد.

کامیونهای جاده رو بر اساس محور و وزن به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  1. کامیونت (خاور):این کامیونها همانطور که از اسمشان پیداست کوچک و دارایدو محور و شش چرخ هستند که مجاز به بارگیری تا 3 تن می باشند.
  2. کامیونهای تک:این کامیونها از لحاظ ظاهری بزرگتر از کامیونتها بوده و با دو محور و شش چرخ قادر به بارگیری تا 10 تن می باشند.
  3. کامیونهای جفت:این کامیونهامعمولا دارای سه محور و ده چرخ بوده و قادر به بارگیری تا 15 تن می باشند.

4- تریلی :این نوع از کامیونها عموما دو قسمتی می باشند کشنده (کله کامیون)و قسمت بارکش،که برای بارهای حجیم و سنگین از آن استفاده می کنند.

تقسیم بندی کامیون از لحاظ کاربردی:

  1. کامیونهای اتاق دار:این کامیونها دارای دیواره های مقاوم و معمولا تا ارتفاع 5/1 متر بوده و مناسب برای حمل میوه و تره بار و موادغذایی و مصالح مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. کامیون کمپرسی:این نوع از کامیونها دارای دستگاه کمپرس بوده و برای تخلیه بار از آن استفاده می شود.
  3. کامیونهای لبه دار:به کامیونهایی اطلاق می شود که حداکثر ارتفاع دیواره آن از کف 80 سانتی متر می باشد.
  4. کامیونها تیغه دار: قسمت بار این کامیون ها از قسمت طولی آن به وسیله یک دیواره به دو نیمه مساوی تقسیم می شوند.
  5.  کامیون مسقف: قسمت بارکش این کامیون سر پوشیده و مسقف است.
  6. کامیون یخچال دار:کامیونهای مسقفی هستند که در قسمت بار آن تجهیزات سرمایشی بکار رفته است و مناسب برای حمل مواد فاسدشدنی می باشد.
  7. کامیون تانکردار:این کامیون قسمت بار آن دارای مخزن بسته بوده و برای حمل انواع مایعات  مناسب می باشد.
  8. کامیون بونکر:کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و برای حمل مواد مانند سیمان کاربرد فراوان دارد.
  9. کامیون مخلوط کن (میکسر):این نوع از کامیونها برای حمل و مخلوط کردن بتون تا مقصد ساخته شده و در ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد.  

سوخت کامیونها

رادیوتورهای بزرگی در جلوی کامیونهای سنگین وجود دارد که این امکان طراحی آیرودینامیکی را مشکل می اندازد بنابراین موتورهای دیزلی نیاز به مصرف سوخت بالای دارند در نتیجه بهره وری سوخت در این وسایل نقلیه بسیار پایین می باشد. برای افزایش بهره وری سوخت دراین وسایل نقلیه سنگین با کار بردن نانوسیال به عنوان عامل خنک کننده در رادیاتور کامیونها و با طراحی آیرودینامیکی کامیون علاوه بر وضعیت دید راننده حداقل 5 درصد امکان بهره وری در مصرف سوخت وجود دارد.

متوسط مصرف سوخت کامیونها در ایران 69 لیتربه ازای یک هزار تن –کیلومتر بار جاده ای بوده که این امر بیش از 2 برابر مصرف جهانی می باشد و اقتصادی نیست.

فرسوده و قدیمی بودن ناوگان حمل بار در کشور و ظرفیت پایین بار مجاز کامیونها از عوامل مصرف سوخت غیر استاندارد در این بخش می باشد. با بهینه سازی کامیونها متوسط مصرف سوخت برای جابجایی  هر تن بار خالص جاده ای را می توان به 42 لیتر به ازای یک هزار تن – کیلومتر رساند که این رقم نیز از متوسط جهانی آن بیشتر است.

عوامل مهم در مصرف بهینه سوخت کامیون

میزان فرمان و تنظیم محورها ، تنظیم باد تایرها وبازدید مداوم ، استقراربار مناسب برای کمترین مقاومت هوا ، فن اتوماتیک ،تنظیم موتور و سوزن انژکتور، کاهش زمان درجا کارکردن ،استفاده از بخاری درجا به جای روشن گذاشتن موتور، استفاده از کولر درجا در فصل گرما ،تابلوی جلوی اتاق بار مصرف سوخت را بالا می برد، استفاده از دنده مناسب ، آب بندی سیستم باد ترمز، گاز دادن یکنواخت ، آب بندی ترموستات ، پرهیز از نصب باک اضافه بر روی خودرو ، روغن موتور را زود هنگام تعویض نکنید ، تنظیم درست بادشکن با توجه به نوع تریلر، تعویض به موقع فیلتر گازوییل  و هوا ، استفاده از تایر سیمی یا رادیال ، استفاده از تایر گل ریز – دنده ریز، اسقاط یا تغییر کاربری خودروهای پرمصرف قدیمی

دیدگاهتان را بنویسید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟