بررسی فنی خودروهامقاله هامقایسه ماشین آلات سنگین

جا به جایی غول آسا

جا به جایی غول آسا
بازدیدها

Volvo FH16 و I-Shift با چرخ دنده‌های خزنده 750 تن وزن دارند.

در یک آزمایش قدرت بزرگ، یک ولوو FH16 دارای I-Shift با چرخ دنده های خزنده می تواند یک قطار کانتینری به طول 300 متر با وزن 750 تن را از حالت سکون خارج کند.

Volvo FH16 and I-Shift with crawler gears pull 750 tonnes

هدف از این رکوردشکنی نشان دادن قابلیت های گیربکس I-Shift با چرخ دنده های خزنده است. این کشش استارت را ارائه می دهد که برای کامیون های سری تولید شده مشابه هیچ چیز دیگری در بازار نیست. نسبت های خزنده این امکان را فراهم می کند که بارهای واقعاً سنگین را حمل کنید، در زمین های سخت شروع کنید و با سرعت 0.5 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید. کامیون‌های مخصوص ساخته شده معمولاً برای بارهای بسیار سنگین استفاده می‌شوند، اما در طول یک آزمایش قدرت عالی، ما از Volvo FH16 استفاده می‌کنیم که تقریباً مستقیماً از کارخانه آمده است.

مقابله با بیش از 700 تن GCW در یک کامیون تولید معمولی واقعاً غیر قابل باور است.

فیلمی به نام «تراک‌های ولوو در مقابل ۷۵۰ تن» را می‌توان در کانال یوتیوب ولوو تراکس مشاهده کرد که در آن مگنوس ساموئلسون، برنده سابق قوی‌ترین مرد جهان و برایان وترلی، روزنامه‌نگار کامیون‌داری حضور دارند. برایان ودرلی در محل فیلمبرداری در بندر گوتنبرگ ادعا کرد: «اینکه ولوو تراکس یک گیربکس اتوماتیک را توسعه داده است که می تواند 325 تن وزن ناخالص ترکیبی را حمل کند، قابل توجه است. اما مقابله با بیش از 700 تن GCW در یک کامیون تولید معمولی واقعاً غیر قابل باور است. در 30 سالی که به عنوان روزنامه‌نگار کامیون‌داری، هرگز چنین چیزی ندیده‌ام.»

ما چگونه این کار را انجام دادیم؟
در بندر گوتنبرگ، در یک روز زمستانی در آغاز سال 2016، یک کانتینر حمل و نقل، آخرین کانتینر حمل و نقل را در قطار جاده‌ای به طول بیش از 300 متر قرار می‌دهد. 40 کانتینر با قطعات یدکی ولوو بارگیری می شود که به مقاصد مختلف در سراسر جهان ارسال می شود. اما در حال حاضر، آنها در تلاش برای ثبت رکورد جهانی مورد استفاده قرار می گیرند – یک کامیون Volvo FH16 750 تلاش می کند تا بار 750 تنی را بکشد. امیدواریم به لطف I-Shift با چرخ دنده های خزنده امکان پذیر شود. می تواند از حالت سکون با 325 تن شروع شود، اما آیا می تواند با 750 تن شروع شود؟ “من روی این حساب کرده ام. نیکلاس اوبرگ، یکی از مهندسانی که به توسعه گیربکس جدید کمک کرده است، می گوید: این باید … ممکن باشد.

A container about to be put in place. The test can soon begin.

شرایط باید عالی باشد

مگنوس ساموئلسون که زمانی صاحب عنوان قوی ترین مرد جهان بود، در لبه آب قدم می زند و به ورودی بندر نگاه می کند. مگنوس ساموئلسون می‌گوید: «من در طول سال‌ها با چالش‌های سخت زیادی روبرو بوده‌ام، اما این کشش سنگین‌ترین کشش من است.

هنگامی که همه چیز دستکاری شد، او با برایان ودرلی روزنامه نگار کامیون را می راند. این که ولوو تراکس یک گیربکس اتوماتیک را توسعه داده است که می تواند 325 تن وزن ترکیبی ناخالص را حمل کند، قابل توجه است. اما مقابله با بیش از 700 تن وزن ترکیبی ناخالص (GCW) با یک کامیون تولید معمولی واقعاً شگفت‌انگیز است. برایان ودرلی می‌گوید: در 30 سالی که به عنوان روزنامه‌نگار کامیون‌داری فعالیت می‌کنم، هرگز چنین چیزی را ندیده‌ام.

برای یدک کشی یک کامیون 750 تنی، شرایط باید عالی باشد. کل دکل باید به دقت بارگیری شود تا فرو نریزد، تمام کوپلینگ های بکسل باید بررسی شوند و فشار هوا در همه لاستیک های 204 باید به طور مداوم تنظیم شود. علاوه بر این، زمین باید خشک باشد، زیرا رطوبت می تواند باعث لیز خوردن کامیون شود. خدمه در محل در مورد آب و هوا صحبت می کنند. فقط چند روز قبل باد و باران مداوم وجود داشت، اما در حال حاضر به نظر می رسد که واقعاً ممکن است. نیکلاس اوبرگ می گوید: «اگر هوا ادامه پیدا کند، فکر می کنم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

اولین تلاش

20 دقیقه بعد به ماشینش پناه برده است. بیرون باران می بارید. کوتاه اما شدید است و گودال های بزرگی را روی زمین اطراف و زیر وسیله نقلیه باقی می گذارد. تغییر ناگهانی آب و هوا کل پروژه را به خطر می اندازد و آنها باید منتظر بمانند. سپس برف شروع به باریدن می کند. در عرض چند دقیقه، بندر سفید پوش می شود. بعد از آن تگرگ می آید و به دنبال آن یک طوفان نزدیک می شود. باد در نوار پایانی پاره می‌شود و نورافکنی سقوط می‌کند و با تمام قدرت به زمین برخورد می‌کند.

خدمه دور کامیون می دوند و سعی می کنند تجهیزات را نجات دهند. مگنوس ساموئلسون و برایان ودرلی با چهره های نگران در داخل کابین، پشت برف پاک کن های شیشه جلو نشسته اند. ماه ها برنامه ریزی در حال حاضر به طور کامل در اختیار آب و هوا است. با این حال طوفان به همان سرعتی که رسید از بین می رود. گرمای کامیون اجازه می دهد تا برف زیر لاستیک ها آب شود و به زودی برف ضخیم سانتی متری فقط یک لایه نازک پودر می شود. خدمه به کابین سیگنال می دهند که باید تلاش کنند. موتور خرخر می کند، مگنوس حداقل دنده خزنده را درگیر می کند و دور موتور را بالا می برد. اما چیزی اشتباه می شود. کامیون غرش می کند و جلوی کابین شروع به بالا رفتن از هوا می کند. “متوقف کردن! متوقف کردن!” نیکلاس اوبرگ فریاد می زند و دستانش را تکان می دهد. مگنوس گاز را آزاد می کند و جلوی کابین به زمین می خورد.

کشیدن یک قطار کانتینری 750 تنی با چرخ دنده های خزنده I-Shift

این تیم اکنون به تریلرها نگاه می کند و سیستم هوا را تحت فشار قرار می دهد تا ترمزهای هر تریلر را برای تلاش دیگری آزاد کند. مگنوس به عقب خم می شود و پدال گاز را فشار می دهد. موتور غر می زند و در ابتدا هیچ اتفاقی نمی افتد. سپس شروع می شود: یک حرکت رو به جلو بسیار آهسته. به آرامی اما پیوسته، قطار کانتینری 300 متری و 750 تنی به جلو می خزد. کامیون به خط پایان نزدیک می شود – 100 متر از نقطه شروع – و جمعیت هنگام عبور تشویق می کنند.

آمار و ارقام

مشخصات کامیون

Volvo FH16 750 اسب بخار در پیکربندی استاندارد، دارای قوی ترین محورهای ولوو از طیف محصولات معمولی آن است.

برای کنترل فشار روی محور محرک، صفحه زیر چرخ پنجم تقویت شد.

راه های دیگر بیان 750 تن

57 کامیون ولوو FH16.
350 دستگاه ولوو XC90.
150 فیل بالغ کامل.
4 بوئینگ 747 جامبو جت.
کمی بیش از 4.5 توربین بادی.

I-Shift با چرخ دنده های خزنده

I-Shift با چرخ دنده های خزنده توسعه بیشتر گیربکس I-Shift ولوو Trucks است.
I-Shift با چرخ دنده های خزنده به طور ویژه برای کشش عالی در هنگام استارت و کنترل رانندگی با سرعت های بسیار پایین ساخته شده است.
I-Shift با دنده‌های خزنده می‌تواند با سرعت 0.5 تا 2 کیلومتر در ساعت به آرامی حرکت کند و در حین حمل 325 تن وزن را از حالت سکون شروع کند، که یک دستاورد منحصر به فرد برای کامیون‌های سری تولید شده با گیربکس اتوماتیک است.
گیربکس در یک انتخاب درایو مستقیم و اوردرایو با یک یا دو نسبت خزنده موجود است. همچنین امکان تعیین دو چرخ دنده خزنده معکوس اضافی وجود دارد.
چرخ دنده های خزنده به گیربکس I-Shift معمولی اضافه می شوند. به منظور تحمل بارهای زیاد درگیر، چندین جزء از مواد با مقاومت بالا ساخته شده است. گیربکس 12 سانتی متر بلندتر از یک واحد I-Shift معمولی است.
I-Shift با چرخ دنده های خزنده با موتورهای 13 و 16 لیتری Volvo Trucks در Volvo FM، Volvo FMX، Volvo FH و Volvo FH16 در دسترس است.

صفحه رسمی کامیون 20 در اینستاگراموب سایت کامیون بیست

دیدگاهتان را بنویسید

×